Ќа головну | √остьова |
‘орум |
ѕро проект |
≤нформац≥¤ рекламодавц¤м |
04.11.2006
Ѕ≥ль¤рд
― шл¤хетний спорт
¬ипадково
зупинивши погл¤д на такому нехарактерному (чи
характерному) ¤вищ≥ в нашому житт≥, ¤к
б≥ль¤рд, ≥ зац≥кавившись ≥стор≥Їю ≥ теор≥Їю
б≥ль¤рду, починаЇш розум≥ти, що це одна з
багатьох загальнолюдських ц≥нностей, ¤коњ
ми, громад¤ни cпочившого в Ѕоз≥ —–—–, були
позбавлен≥ прот¤гом останн≥х принаймн≥ 80-ти
рок≥в, до ¤коњ людство буде повертатись за
будь-¤ких обставин, бо люд¤м дано три
древн≥х, ¤к св≥т, розваги ― це шахи, карти
≥ б≥ль¤рд.
„ому
ж на б≥ль¤рд≥ таки варто зупинитис¤ людин≥,
¤ка шукаЇ нових вражень у цьому нудному
св≥т≥? Ќа це Ї дек≥лька причин. ¬продовж
нашого екскурсу у св≥т б≥ль¤рду кожен з вас
зможе знайти свою, проте на дек≥лькох
хот≥лось би зупинитись одразу. ќтож, що даЇ
людин≥ б≥ль¤рд?
Ќапевно,
важко знайти ≥ншу гру, де б так всеб≥чно
розвивалис¤ ф≥зичн≥, розумов≥ та
≥нтелектуальн≥ можливост≥ особистост≥.
ѕерш за все, б≥ль¤рд ― це рух. Ќа перший
погл¤д, це гра дл¤ л≥нивих, але ц≥кавим Ї той
факт, що за одну парт≥ю кожен гравець
непом≥тно дл¤ себе ≥ оточуючих проходить
в≥дстань 2-3 км. ÷ей моц≥он в ’≤’ ― поч. ’’
ст. багато л≥кар≥в рекомендували
малорухливим, апатичним пац≥Їнтам ¤к
в≥дм≥нний зас≥б дл¤ п≥дтриманн¤ ф≥зичноњ
форми. √ра не потребуЇ сильних серц¤ та
леген≥в. Ќавпаки, ц≥ органи отримують
дел≥катне, швидше масуюче, навантаженн¤.
ƒл¤ л≥тн≥х людей б≥ль¤рд не може бути
зам≥нений будь-¤ким ≥ншим видом спорту. Ќу
х≥ба що легка хода, чи б≥г п≥дтюпцем (але де
б≥льше задоволенн¤?). “а й дл¤ будь-¤кого
в≥ку це чудовий зас≥б загартуванн¤
орган≥зму.
р≥м
того, б≥ль¤рд чудово розвиваЇ оком≥р,
виробл¤Ї ч≥тк≥сть ≥ координац≥ю рух≥в,
швидку реакц≥ю, бо на стол≥ практично
н≥коли не буваЇ однакового розм≥щенн¤ куль.
ѕоступово гравець стаЇ терпл¤чим ≥
холоднокровним. Ѕ≥ль¤рдний ст≥л ― практичний
пос≥бник з геометр≥њ ≥ ф≥зики одночасно.
Ќеобх≥дно знати ф≥зичн≥ властивост≥ куль
при з≥ткненн≥. —правжн¤ гра даруЇ
задоволенн¤ ¤к гравц¤м, так ≥ гл¤дачам.
«в≥дси, в б≥ль¤рд≥ присутн≥й ще й
естетичний момент. Ѕ≥ль¤рд ― це зас≥б
в≥дпочинку, ¤кий мало чим можна зам≥нити.
Ќервове напруженн¤ п≥сл¤ важкого робочого
дн¤ в≥н зн≥маЇ в перш≥ ж хвилини. √равець
повн≥стю забуваЇ про щоденн≥ др≥бниц≥ ≥
повн≥стю в≥ддаЇтьс¤ змаганню.
Ѕ≥ль¤рд
вр≥вноважуЇ емоц≥њ й виробл¤Ї ¤кост≥,
необх≥дн≥ людин≥ в житт≥: в≥н вчить
перемагати, напружуючи всю силу вол≥,
долати оп≥р супротивника. ѕричому,
справжн≥й гравець сприймаЇ перемогу без
зловт≥шанн¤ й вульгарного тр≥умфуванн¤.
Ѕ≥ль¤рд вчить програвати, не впадаючи в
пан≥ку ≥ не втрачаючи в≥ри в себе. ’орош≥
б≥ль¤рдисти не занепадають ≥ не втрачають
холодний розум у важк≥ моменти, ≥ нав≥ть
¤кщо њх переживають, то робл¤ть це з
г≥дн≥стю ≥ гумором. —правжн≥й гравець
швидше обере програш, ан≥ж погодитьс¤
порушити правила. ¬ житт≥ це називаЇтьс¤
чесн≥стю ≥ пор¤дн≥стю.
Ѕудьмо
б≥ль¤рдистами (нав≥ть далеко в≥д
б≥ль¤рдного стола)!
≤сторичний екскурс. «в≥дки бере св≥й початок ц¤ благородна
гра? ¬загал≥-то забави з кул¤ми були чи не
першими, вигаданими людиною.
ƒе
≥ коли точно виник б≥ль¤рд ― не знаЇ
н≥хто. ¬≥домо лише, що це гра, ¤к ≥ шахи,
древнього походженн¤ ≥ батьк≥вщиною його Ї
јз≥¤ (на думку одних досл≥дник≥в, ≤нд≥¤,
≥нших ― итай). ўодо походженн¤ назви
вчен≥ також сперечаютьс¤. ™ верс≥њ, що назва
маЇ чи то саксонське, чи то французьке
походженн¤.
ƒонин≥
найб≥льше в≥домостей про Дб≥ль¤рдопод≥бн≥Ф
забави походить з ™вропи. Ќаприклад, в
народн≥й н≥мецьк≥й гр≥ Bafkespiel,
попул¤рноњ в Ќ≥меччин≥ ще у середн≥ в≥ки,
використовували довг≥ столи з грубими
бортами ≥ заглибленн¤ми, куди гравець за
допомогою дрючка ≥ свого коронного ДDas ist fantastischФ
намагавс¤ загнати камТ¤ну кулю
супротивника.
¬
јнгл≥њ приблизно в т≥ ж роки була поширена
гра Pall-Mall. ”часники
цього змаганн¤ перекочували по твердо
утрамбованому земл¤ному майданчику
дек≥лька куль, намагаючись провести њх за
певними правилами через ворота.
јле це все були забави на св≥жому пов≥тр≥, а в XV стол≥тт≥ б≥ль¤рд перебираЇтьс¤ в будинки, причому ¤вно не сел¤нськ≥. ≤ тут-таки все почалось.
ѕрот¤гом
пТ¤ти стол≥ть зм≥нювались ≥нвентар,
к≥льк≥сть ≥ величина луз, правила ≥ прийоми
гри. —толи були квадратн≥, шести-,
восьмикутн≥ ≥ нав≥ть кругл≥, проте з часом
зупинились на пр¤мокутних столах ≥з
ш≥стьма лузами. Ћузи оснащували кишен¤ми з
с≥тки дл¤ забитих кульок. ћолотки, ¤кими
грали упродовж дек≥лькох стол≥ть, зам≥нили
кињ, кул≥ стали одного розм≥ру. ињ спочатку
обмокували в р≥дкий г≥пс, а коли в≥н
затверд≥вав, то били по кул≥. ѕро чистоту
сукна на стол≥ за таких умов не могло бути й
мови. «годом зам≥сть г≥псу до к≥нц¤ ки¤
кр≥пили шк≥р¤ну наб≥йку, що надало гр≥
нових можливостей. —учасний стандартний
кий маЇ довжину 1,5 ― 1,7 м ≥ важить 700-900 г. ¬
товстий к≥нець ки¤ заливають свинець.
ул≥
виготовл¤ли спочатку з≥ слоновоњ к≥стки.
—ьогодн≥ б≥ль¤рдна ≥ндустр≥¤ б≥льш гуманна.
ѓх виготовл¤ють з≥ спец≥ального матер≥алу
на пол≥мерн≥й основ≥, що називаЇтьс¤
амаритом. ÷ей матер≥ал ― ноу-хау бельг≥йськоњ ф≥рми, що Ї
фактичним монопол≥стом у виробництв≥ куль
дл¤ ус≥х ≥гор. “ак≥ кул≥ не розколюютьс¤
нав≥ть при пад≥нн≥ на бетонну плиту з
висоти 10-поверхового будинку. ≤, що
найважлив≥ше, центр ваги таких куль точно
зб≥гаЇтьс¤ з геометричним центом, тобто ц≥
кул≥ ≥деальн≥. —аме про так≥ кул≥ мр≥¤ли
б≥ль¤рдисти (≥ слони) минулих епох.
“епер
зупинимось на стол≥. ѕереживши чимало зм≥н
прот¤гом ≥стор≥њ розвитку б≥ль¤рду, столи
отримали, ¤к вказувалось вище, пр¤мокутну
форму. ƒл¤ лузного б≥ль¤рду у столах було
ш≥сть луз. арамболь грали ≥ грають дотепер
на безлузному стол≥. ќсновою вс≥х стол≥в Ї
камТ¤на чи мармурова плита, обт¤гнута
сукном. Ѕорти стали визначеноњ висоти.
—початку њх набивали шерстю, а згодом
почали п≥дкладати гуму, що призвело до того,
що кул≥ почали активно в≥дбиватись в≥д
борт≥в. ÷е, в свою чергу, зб≥льшило
видовищн≥сть гри.
ѕул.
Ѕатьком американського лузного б≥ль¤рду
вважають вих≥дц¤ з ≤рланд≥њ ћайкла ‘елана.
¬ пТ¤тдес¤тих роках ’≤’ ст. в≥н розробив
б≥ль¤рдн≥ столи нового типу ≥ заклав основи
сучасних правил гри. —учасний р≥зновид пулу,
в≥домий ¤к Д14.1 з продовженн¤мФ чи Дѕр¤мий
пулФ, винайдений лише в 1910 роц≥, а перший
оф≥ц≥йний чемп≥онат за новими правилами
в≥дбувс¤ в 1912 роц≥. Ќайб≥льш попул¤рн≥
американськ≥ чемп≥онати з 1878 до 1888 роки
проводились за правилами гри Дѕул-61Ф, в
¤кому використовували п≥рам≥ду з пТ¤тнадц¤ти
пронумерованих куль. «а кожну забиту кулю
гравцю присуджували число очок, що
в≥дпов≥дало номеру кул≥. ƒл¤ перемоги в
парт≥њ необх≥дно було набрати ¤к м≥н≥мум 61
очко. ћатч проводивс¤ до в≥дпов≥дного числа
з≥граних парт≥й (¤к правило, до 21). ќск≥льки
у гр≥ в Дѕул-61Ф Дварт≥стьФ кул≥
вим≥рювалась в≥д 1 до 15, то можна було
виграти матч, забивши набагато менше куль,
н≥ж суперник. ÷ю несправедлив≥сть
л≥кв≥дували в 1898 роц≥, коли вперше була
ведена гра п≥д назвою ДЌеперервний пулФ.
”часники також роз≥грували п≥рам≥ду з пТ¤тнадц¤ти
куль, проте за кожну забиту кулю гравцю
зараховували лише одне очко. ѕеремога в
матч≥ присуджувалась гравцю, що в сум≥
набрав 120 очок. √равець, що забив останню
кулю п≥рам≥ди, повинен розбивати наступну.
–екордна сер≥¤ при гр≥ в ДЌеперервний пулФ
була виконана јльфредо де ќро в 1918 роц≥, що
складаЇ 96 п≥рам≥д. –озбиванн¤ при гр≥ в ДЌеперервний
пулФ Ї досить ризикованим, бо дуже важко
ц≥леспр¤мовано забити приц≥льну кулю,
вдар¤ючи по вс≥й п≥рам≥д≥. “ому профес≥йн≥
гравц≥ в к≥нц≥ роз≥грашу кожноњ п≥рам≥ди
намагались в≥д≥груватись, щоб не проводити
розбиванн¤ наступноњ п≥рам≥ди. “ак≥ парт≥њ
досить сильно зат¤гувались в час≥, оск≥льки
через кожн≥ пТ¤тнадц¤ть забитих куль ≥шла
сер≥¤ безк≥нечних в≥д≥граш≥в. ўоб
позбутис¤ ц≥Їњ проблеми, ƒжером ох ―
переможець чемп≥онату 1910 року ≥ наставник
майбутнього чемп≥она ≤рв≥нга рейна,
запропонував залишати на стол≥ останню пТ¤тнадц¤ту
кулю кожноњ п≥рам≥ди ≥ використовувати
його ¤к Дв≥льнуФ приц≥льну кулю при
установц≥ наступноњ п≥рам≥ди з
чотирнадц¤ти куль. ¬≥н назвав гру Д14,1 з
продовженн¤мФ, ¤ка згодом отримала також
назву Дѕр¤мий пулФ. ÷¤ пропозиц≥¤ була
прийн¤та при проведенн≥ чемп≥онату св≥ту в
кв≥тн≥ 1912 року, ¤кий виграв ≈двард –альф ≥
став першим чемп≥оном з Дѕр¤мого пулуФ .
Д¬≥с≥мкаФ
була винайдена на самому початку ’’ ст. ДƒевТ¤ткаФ
отримала св≥й розвиток у двадц¤т≥ роки. «
того часу регул¤рно провод¤тьс¤ чемп≥онати
св≥ту з Д¬≥с≥мкиФ ≥ ДƒевТ¤ткиФ. Д¬≥с≥мкаФ
на сьогодн≥ набула найб≥льшого поширенн¤,
поза¤к найб≥льше п≥дходить дл¤ гри на
поширених у ц≥лому св≥т≥ столах-автоматах.
«≥ вс≥х пул≥вських ≥гор вона маЇ найб≥льш
виражений позиц≥йний характер, в≥дкриваючи
широк≥ можливост≥ дл¤ виход≥в, в≥д≥гравань,
награвань ≥ масок. ¬ласне з цього р≥зновиду
пулу провод¤ть максимальну к≥льк≥сть
б≥ль¤рдних турн≥р≥в. ДƒевТ¤ткаФ б≥льш
динам≥чна ≥ видовищна. ¬ н≥й головну роль
в≥д≥граЇ ≥деальний вих≥д.
18
кв≥тн¤ 1911 року в ьольн≥ заснований Д—оюз
н≥мецьких любител≥в б≥ль¤рдуФ. …ого
засновником ≥ багатор≥чним президентом був
блискучий орган≥затор ≥ в≥дм≥нний
б≥ль¤рдний спец≥ал≥ст –оберт урт.
«
1913 року в Ѕерл≥н≥ почав виходити в св≥т
спец≥альний журнал Д—в≥т б≥ль¤рдуФ,
п≥зн≥ше стала виходити ДЅ≥ль¤рдна газетаФ.
¬ них пов≥домл¤ли про б≥ль¤рдн≥ новини в
крањн≥ ≥ св≥т≥, а також давали поради
б≥ль¤рдистам-початк≥вц¤м.
¬
ѕариж≥ в 1912 роц≥ було створено Дћ≥жнародне
обТЇднанн¤ федерац≥й любител≥в б≥ль¤рдуФ.
÷¤ пров≥дна орган≥зац≥¤ планувала
м≥жнародн≥ змаганн¤, розробл¤ла правила њх
проведенн¤, вела роботу з њх проведенн¤,
готувала б≥ль¤рдних судд≥в, призначала
ставки (призов≥ фонди). ƒо цього часу
головними Ївропейськими б≥ль¤рдними
крањнами були ‘ранц≥¤, јнгл≥¤, Ќ≥меччина,
Ѕельг≥¤, √олланд≥¤, Ўвец≥¤, јвстр≥¤ ≥ за
океаном ― —Ўј.
«
початком першоњ св≥товоњ в≥йни в розвитку
м≥жнародного б≥ль¤рду настав законом≥рний
спад. ¬ наступн≥ два дес¤тир≥чч¤, в 20-30-т≥
роки, в≥дбулось не лише в≥дродженн¤, а й
р≥ст попул¤рност≥. ѕоруч ≥з французькими
столами невеликих розм≥р≥в стали
виготовл¤ти велик≥ карамбольн≥, змаганн¤
на ¤ких набули б≥льш р≥зноман≥тн≥, ц≥кав≥
та профес≥йн≥. «Т¤вились нов≥ ≥гри, що
дозволило ввести в практику м≥жнародних ≥
нац≥ональних змагань карамбольне
багатоборство. ¬иросли нов≥ покол≥нн¤
профес≥онал≥в високого класу. ƒо видатних
майстр≥в карамболю цього часу потр≥бно
в≥днести онт≥ (‘ранц≥¤), ¬≥ль¤ма ‘редер≥ка
√опне, якоба Ўефера, ’оремана (—Ўј), ћуна ¬ан
Ѕелла, √абр≥ел¤ (Ѕельг≥¤), ¬ана Ћемпута (√олланд≥¤),
—уза (™гипет), ’агендохера, ѕоепсгена,
…оах≥ма “≥дке (Ќ≥меччина). Ќова хвил¤
п≥дйому в б≥ль¤рдному спорт≥ настала в —Ўј
≥ «ах≥дн≥й ™вроп≥ ≥з зак≥нченн¤м ƒругоњ
св≥товоњ в≥йни. « того часу в≥н отримав на
«аход≥ р≥вн≥ права з ≥ншими видами спорту.
Ѕ≥ль¤рд у –ос≥йськ≥й ≥мпер≥њ. ѕо¤ва б≥ль¤рду в –ос≥њ повТ¤зана з
≥менем ѕетра ≤. ¬≥н познайомивс¤ ≥з грою на
б≥ль¤рд≥ за кордоном ≥ прив≥з њњ на
батьк≥вщину дл¤ власноњ розваги. «а його
прикладом багат≥ вельмож≥ також
встановлювали б≥ль¤рдн≥ столи у своњх
будинках не т≥льки в ѕетербурз≥, а й у своњх
родових маЇтках. «в≥дси вони поступово
поширились трактирами ≥ клубами ≥ до 1812
року набули широкоњ попул¤рност≥ серед
р≥зних верств населенн¤.
—л≥д
в≥дзначити, що в –ос≥њ, де б≥ль¤рд
розвивавс¤ автономно, к≥нець к≥нцем
виробивс¤ св≥й тип лузного б≥ль¤рду. ўе з
30-40-х рок≥в ’≤’ ст. ≥нвентар в≥др≥зн¤вс¤
р≥зноман≥тт¤м ≥ непропорц≥йн≥стю деталей.
“рапл¤лись кул≥ набагато меншого д≥аметру
пор≥вн¤но з шириною лузи. Ѕорти були або
надто висок≥, або надто низьк≥, на багатьох
столах лузи мали надто велике уст¤, в
результат≥ чого не ≥деально точно запущен≥
кул≥ не в≥дштовхувались в≥д луз, а
застр¤гали в них. ѕри змаганн≥ на таких
столах шанси поганих ≥ хороших гравц≥в
зр≥внювались ≥ боротьба м≥ж ними втрачала
≥нтерес. еруючись побажанн¤ми кращих
б≥ль¤рдист≥в того часу, в≥домий
петербурзький фабрикант≥ гравець ј.‘рейберг,
¤кого можна назвати батьком рос≥йського
б≥ль¤рду, в 1850 роц≥ почав випускати
б≥ль¤рдн≥ столи нового типу, так зван≥
фрейнберговськ≥ столи, основн≥ риси ¤ких
збереглис¤ до наших дн≥в.
‘рейнберг,
за св≥дченн¤м Ћемана, волод≥в неаби¤ким
талантом. ¬≥н ≥нтуњтивно розум≥в, до чого
потр≥бно прагнути, щоби гра набула
характерного дл¤ рос≥йського б≥ль¤рду
малюнка. –ос≥йський фрейнберговський
б≥ль¤рдний ст≥л ― це ст≥л з≥ строгими
лузами ≥ бортами середньоњ пружност≥. ул¤
падаЇ в лузу лише при дуже точному удар≥.
‘рейнберг першим почав ставити на
б≥ль¤рдн≥ столи зам≥сть дошок аспидн≥
плити, визначив оптимальний проф≥ль борта,
скоротив довжину уст¤ (може, просто ширину?)
лузи, встановив оптимальну ширину лузи (74-76
мм) ≥ найкращий розм≥р куль (68-70 мм). «а його
лекалами р≥зали лузи на ус≥х б≥ль¤рдних
фабриках –ос≥њ, ¤ких нараховували
щонайменше пТ¤ть.
¬≥дм≥нною особлив≥стю сучасних рос≥йських б≥ль¤рдних стол≥в Ї неможлив≥сть з≥граванн¤ бортових приц≥льних куль уздовж борта в кут, що накладаЇ в≥дображенн¤ на всю стратег≥ю ≥ тактику гри. ÷¤ обставина призводить до ≥снуванн¤ на стол≥ багатьох мертвих зон, зв≥дки неможливо з≥грати приц≥льну кулю пр¤мим ударом в кут. —трог≥сть рос≥йського столу визначила ≥ в≥дпов≥дний наб≥р б≥ль¤рдних ≥гор. Ќа сьогодн≥ б≥ль¤рдн≥ змаганн¤ провод¤ть за такими р≥зновидами: Д–ос≥йська п≥рам≥даФ, Дћосковська п≥рам≥даФ ≥ ДјмериканкаФ. ¬они взаЇмно доповнюють один одного.
ѕул
≤снуЇ дек≥лька вид≥в пулу: Дѕр¤мий пулФ, Д¬≥с≥мкаФ, ДƒевТ¤ткаФ, Д¬ одну лузуФ, Д–отац≥¤Ф. «упинимось на кожному з них докладн≥ше.
ѕр¤мий пул (Straight Pool)
ѕр¤мий
пул, ¤кий часто називають Д14.1 з
продовженн¤мФ, входить до числа трьох ≥гор,
що
дозвол¤ють обТЇктивно оц≥нити
майстерн≥сть гравц≥в найвищого р≥вн¤. ƒв≥
≥нш≥ ― ДƒевТ¤ткаФ та Д¬ одну лузуФ. Д¬≥с≥мкаФ
― не зовс≥м адекватне випробуванн¤.
ѕр¤мий пул ― замовна гра. ƒо удару
необх≥дно замовити приц≥льну кулю в лузу, в
¤ку ви маЇте нам≥р њњ з≥грати. ѕерше
з≥ткненн¤ битка не обовТ¤зково повинно
в≥дбутис¤ ≥з замовленою кулею. ѕри
замовленн≥ необх≥дно вказувати, ¤ким чином
≥ по ¤к≥й траЇктор≥њ кул¤ попаде в лузу.
якщо гра неоф≥ц≥йна, то очевидн≥ кул≥, ¤к
правило, не замовл¤ють.
Ќомери
куль використовують лише дл¤ полегшенн¤
замовленн¤. «а кожну з≥грану кулю гравець
отримуЇ одне очко. ѕеремагаЇ той, хто першим
набере заздалег≥дь обумовлену к≥льк≥сть
очок. якщо пор¤д ≥з замовленими в лузи
падають ≥нш≥ кул≥, то вс≥ вони
зараховуютьс¤ на користь гравц¤, що
проводив удар. —ер≥¤ триваЇ до промаху,
порушенн¤ правил чи перемоги.
Ќа
початку гри 15 пронумерованих куль
розставл¤ють у форм≥ п≥рам≥ди з вершиною на
задн≥й позначц≥ (в точц≥ 3), а биток
розм≥щують в Ддом≥Ф. ѕри виконанн≥
розбивки необх≥дно довести до борта
щонайменше 2 нумерован≥ кул≥. Ќевиконанн¤
ц≥Їњ умови призводить до штрафу в розм≥р≥ 2
очок. ѕ≥сл¤ того суперник маЇ право
прийн¤ти поточну позиц≥ю куль ≥ виконати
удар власноруч чи запропонувати порушнику
провести розбивку наново. ѕ≥сл¤ розбивки
кожен фол штрафуЇтьс¤ одним очком.
‘ол
ф≥ксуЇтьс¤ при Дштрафному торканн≥Ф (торканн¤
до битка чи будь-¤коњ ≥ншоњ кул≥, що
знаход¤тьс¤ на ≥гровому пол≥), при
подв≥йному удар≥, коли биток падаЇ в лузу,
коли биток вискакуЇ за борт, коли гравець
виконуЇ удар ≥ в той же час в≥д≥рвав обидв≥
ноги в≥д п≥длоги. “акож фол ф≥ксуЇтьс¤, коли
при не забит≥й приц≥льн≥й кул≥ жодна кул¤,
що знаходитьс¤ на стол≥, не торкнулась
борта. Ќеобх≥дно зауважити, що ц≥ правила
стосуютьс¤ р≥вним чином ус≥х ≥гор, що
належать до родини пулу.
”
ситуац≥њ, коли на стол≥ залишаЇтьс¤ лише
одна нумерована кул¤, решта виставл¤ютьс¤
наново у вигл¤д≥ п≥рам≥ди, а м≥сце першоњ
кул≥ на точц≥ три залишаЇтьс¤ в≥льним.
√равець, що забив попередню кулю, продовжуЇ
свою сер≥ю. якщо останн¤ кул¤ зупинилась на
м≥сц≥ розстановки п≥рам≥ди, його
виставл¤ють на 1-шу точку стола. якщо на
м≥сц≥ п≥рам≥ди зупинивс¤ биток, то його
перенос¤ть у д≥м ≥ грають ним ударом з руки.
якщо биток зупинивс¤ на м≥сц≥ установки
п≥рам≥ди, а пТ¤тнадц¤та кул¤ в дом≥, то
биток ставл¤ть на 1-шу точку, а ¤кщо вона
зайн¤та, то на 2-гу.
якщо
гравець в≥д≥граЇтьс¤ (виконуЇ удар, п≥сл¤
¤кого суперник не зможе виконати
результативний удар), то п≥сл¤ торканн¤
одна з куль повинна д≥йти до борта. якщо ж
приц≥льна кул¤ в≥ддалена в≥д борта не б≥льш
¤к на один д≥аметр кул≥, то в≥д≥граватис¤
можна лише дв≥ч≥, шл¤хом доведенн¤ ц≥Їњ
кул≥ до борта, при цьому вважаЇтьс¤, що кул≥
не торкаютьс¤. ѕоложенн¤ кул≥ визначаЇтьс¤
положенн¤м њњ центру. ул¤, що вискочила з
лузи на ≥грову поверхню, залишаЇтьс¤ у гр≥.
¬≥с≥мка
Ќазва
гри говорить сама за себе: мета гри ―
з≥грати (забити в лузи) 8-му кулю правильним
ударом. ” гр≥ використовують вс≥ 15 куль.
ќдин ≥з гравц≥в повинен з≥грати (забити) 7
суц≥льних, ≥нший ― 7 смугастих куль.
√равець, що забив правильно вс≥ кул≥ своЇњ
групи, а пот≥м ≥ 8-му кулю за правилами,
перемагаЇ.
÷¤
гра ― замовна. ÷е значить, що гравець
повинен замовл¤ти кулю, що забиваЇ в лузу.
«амовл¤ючи удар, не потр≥бно вказувати
подробиць, так≥ ¤к к≥льк≥сть борт≥в,
торкань, карамбол≥в тощо. Ќеобх≥дно ч≥тко
вказати, ¤ка з ваших куль забиваЇтьс¤ ≥ в
¤ку конкретну лузу. Ѕудь-¤ка кул¤, що забита
не за правилами, залишаЇтьс¤ в луз≥, при
цьому не маЇ значенн¤, чи¤ це кул¤ ―
гравц¤ чи противника. –озбивка куль не Ї
замовним ударом. √равець, що розбиваЇ,
продовжуЇ грати доти, поки в≥н забиваЇ
приц≥льн≥ кул≥ за правилами. «абит≥, чи т≥,
що впали в лузи, кул≥ не виставл¤ютьс¤, за
вин¤тком 8-го, забитого не за правилами.
ул≥
виставл¤ють у форм≥ п≥рам≥ди в к≥нц≥ столу.
8-му кулю ставл¤ть в центр≥ п≥рам≥ди, дал≥
рекомендац≥њ так≥: у вершину п≥рам≥ди, що
направлена до того, що розбиваЇ, ставл¤ть 2
суц≥льн≥ кул≥, а в протилежному кут≥ ― 2
смугаст≥, чи навпаки. –ешту куль ставл¤ть
через одну. ул¤, що знаходитьс¤ на вершин≥
п≥рам≥ди, повинна знаходитись на так зван≥й
трет≥й точц≥ стола. ¬се це зроблено дл¤ того,
щоб максимально р≥вном≥рно розм≥стити
суц≥льн≥ ≥ смугаст≥ кул≥ в п≥рам≥д≥ ≥
створити максимально р≥вн≥ початков≥ умови
≥ можливост≥ у суперник≥в перед початком
гри. ѕри бажанн≥ можна розставити кул≥ по-≥ншому.
ўоб
правильно розбити п≥рам≥ду та усп≥шно
почати гру, гравець повинен загнати будь-¤ку
кулю в лузу чи п≥д≥гнати принаймн≥ 4
номерних кул≥ до борт≥в. якщо це не вдалось
зробити, ф≥ксуЇтьс¤ фол, а наступний
гравець маЇ право вибору: чи прийн¤ти ст≥л в
тому ж положенн≥ ≥ зробити удар, чи наново
розставити кул≥ ≥ розбити власноруч, чи
надати таке право супернику. ѕ≥д час
розбиванн¤ биток повинен знаходитис¤ в
дом≥. якщо п≥сл¤ розбиванн¤ ¤кась кул¤
впала в лузу, гравець, що розбивав,
продовжуЇ грати, але ст≥л в≥дкритий. ÷е
означаЇ, що кул≥ ще не вибран≥ ≥ гравець маЇ
право бити по будь-¤к≥й кул≥. якщо ж п≥сл¤
розбиванн¤ жодна з куль не впала в лузу, х≥д
переходить до суперника, ст≥л ―
в≥дкритий. якщо при розбиванн≥ в лузу
попадаЇ кул¤ з номером 8, зараховуЇтьс¤
ѕ≈–≈ћќ√ј.
ѕ≥д
час гри гравц≥ не повинн≥ торкатис¤ куль, що
знаход¤тьс¤ на ≥гровому пол≥, н≥чим, кр≥м
наклейки ки¤. ¬ ≥ншому випадку ф≥ксуЇтьс¤ Дштрафне
торканн¤Ф. якщо в≥дбуваЇтьс¤ штрафне
торканн¤ при розбиванн≥, то ус≥ забит≥
номерн≥ кул≥ не виставл¤ютьс¤ (за вин¤тком
8-њ), тому, що розбивав, зараховують фол,
суперник отримуЇ право грати з руки, ст≥л
― в≥дкритий.
—т≥л
вважаЇтьс¤ в≥дкритим, коли гравцем не
зроблений виб≥р куль (смугаст≥ чи суц≥льн≥).
оли ст≥л в≥дкритий, дозвол¤Їтьс¤ вдарити
суц≥льний, щоб з≥грати смугастий ≥ навпаки.
—т≥л в≥дкритий завжди п≥сл¤ розбиванн¤.
оли ст≥л в≥дкритий, дозвол¤Їтьс¤ вдарити
суц≥льну, смугасту ≥ нав≥ть 8-у кулю першою.
ѕроте, коли першою контактною кулею була 8-ма,
що використовувалась дл¤ забиванн¤
приц≥льноњ кул≥, то гравець втрачаЇ х≥д, але
кул≥ вважаютьс¤ вибраними. ¬ загальному
випадку кул≥ вважаютьс¤ вибраними, коли
забита перша приц≥льна, тобто оголошена
кул¤. ѕ≥сл¤ цього ст≥л закритий ≥ при
кожному удар≥ биток повинен торкнутис¤
кул≥ свого типу. √ра з рук ― насл≥док фолу
― означаЇ, що гравець може розм≥стити
биток в будь-¤кому м≥сц≥ стола, не
торкаючись жодноњ кул≥ ≥ провести удар,
¤кий вважаЇтьс¤ потр≥бним.
”дар
за правилами означаЇ таке: вс≥ удари (не
враховуючи розбивки ≥ ситуац≥њ, коли ст≥л
в≥дкритий) повинн≥ виконуватись так, щоб
биток першим торкнувс¤ кул≥ вибраного типу
(суц≥льного чи смугастого), а пот≥м, ¤кщо
замовлена кул¤ не впала в лузу, биток чи
будь-¤ка ≥нша кул¤ повинн≥ обовТ¤зково
торкнутис¤ борта. якщо ж биток спочатку
торкнувс¤ кул≥ не своЇњ групи (включаючи
в≥с≥мку), чи жодна з куль на стол≥ не
торкнулась борта п≥сл¤ сп≥вудар¤нн¤ битка
з кулею-обТЇктом, то це ― фол (¤кщо
замовлена кул¤ не попала з в замовлену лузу).
якщо замовлена кул¤ впала в замовлену лузу,
то торканн¤ до борт≥в не обовТ¤зкове.
”
в≥с≥мц≥ ≥снуЇ пон¤тт¤ Дбезпечний ударФ чи
Дудар без ризикуФ, чи Дв≥д≥граванн¤Ф. ÷е
означаЇ, що ¤кщо ви хочете передати х≥д
супернику з тактичних м≥ркувань п≥сл¤
забитоњ вами кул≥, то ви повинн≥ оголосити
про це до виконанн¤ цього удару. ¬
протилежному випадку ви будете змушен≥
виконати наступний удар.
¬осьма
кул¤ граЇтьс¤ так само, ¤к ≥ решта, в
замовлену лузу. якщо 8-ма кул¤ не забита в
замовлену лузу, то при наступному п≥дход≥
в≥н забиваЇтьс¤ в будь-¤ку ≥ншу, але знову ж
у замовлену. якщо на стол≥ залишилась лише 8-ма
кул¤, то перший же фол ― автоматичний
програш, оск≥льки суперник граЇ з руки ≥
кул¤ може забиватис¤ в будь-¤ку лузу. ѕроте
в ц≥й гр≥, на в≥дм≥ну в≥д ƒевТ¤тки, 3
почергов≥ фоли ― ще не поразка (але вже
значний крок до нењ). якщо 8-ма кул¤ забита
випадково, чи ран≥ше часу, чи не в замовлену
лузу ― це програш.
ДƒевТ¤ткаФ (9-Ball Pool)
Ќазва
гри зразу ж розкриваЇ њњ мету: забити
¤комога швидше 9-ту кулю. ѕроте робити це
потр≥бно трохи не так, ¤к у ¬≥с≥мц≥. “ут
завжди биток повинен торкнутис¤ кул≥ з
найменшим номером на стол≥. якщо п≥сл¤
цього будь-¤ка кул¤ падаЇ в лузу, гравець
продовжуЇ свою сер≥ю, ¤кщо ж н≥, х≥д
переходить до суперника. ул≥ ≥ лузи не
замовл¤ютьс¤, бо наперед в≥домо, ¤коњ
першоњ кул≥ повинен торкнутись биток. якщо
кул¤-обТЇкт не попала в лузу, п≥сл¤
торканн¤ битка, будь-¤ка кул¤ на стол≥
повинна торкнутись борта. ¬ цьому випадку
удар вважаЇтьс¤ зробленим за правилами.
ѕоки
гравець правильно забиваЇ кул≥ ≥ не порушуЇ
правил, в≥н залишаЇтьс¤ б≥л¤ стола ≥
продовжуЇ свою сер≥ю удар≥в. ¬ протилежному
випадку, а також у випадку зак≥нченн¤
парт≥њ, в≥н уступаЇ м≥сце супернику: в
першому випадку ― дл¤ виконанн¤ удару, а
в другому ― дл¤ нового розставл¤нн¤ куль.
ул≥
в ƒевТ¤тц≥ розставл¤ють у форм≥ ромба, 1-а
― на трет≥й точц≥ стола, 9-а ― в центр≥,
2-а ≥ 4-а ― по боках в≥д девТ¤тоњ, 3-¤ позаду
в≥д 9-оњ, а решта ― ¤к вийде. Ѕиток на
початку гри розм≥щуЇтьс¤ в дом≥. ДѕравильнаФ
розбивка ― це
коли будь-¤ка кул¤ падаЇ в лузу, чи не менше
4-ох нумерованих куль торкнетьс¤ до борт≥в (причому
першим биток повинен торкнутис¤ кул≥ з
номером 1). якщо ж жодна з куль не попала в
лузу, але правила розбивки дотриман≥,
гравець, що розбивав, уступаЇ м≥сце
суперников≥. ¬ протилежному випадку чи коли
биток падаЇ в лузу, ф≥ксуЇтьс¤ фол ≥
суперник граЇ з руки.
√равець,
що граЇ п≥сл¤ розбивки, може один раз
з≥грати Двиштовхуванн¤Ф чи ДЅезпечний
ударФ. ÷е буваЇ необх≥дно, ¤кщо п≥сл¤
розбиванн¤ биток зупинивс¤ на м≥сц≥, з
¤кого неможливо провести удар без
ризику зробити фол. ј при Двиштовхуванн≥Ф
не потр≥бно, щоб биток торкавс¤ меншоњ за
номером кул≥, чи взагал≥ будь-¤коњ кул≥, н≥
борта, але вс≥ решта правила фолу д≥ють.
√равець повинен попередити про св≥й нам≥р
перед ударом, ≥накше його удар буде
вважатись звичайним ударом. Ѕудь-¤ка забита
кул¤ при Двиштовхуванн≥Ф залишаЇтьс¤ в
луз≥, за вин¤тком девТ¤тки, ¤ка
виставл¤Їтьс¤. Ќаступному гравцю, ¤кий граЇ
п≥сл¤ Двиштовхуванн¤Ф, дозвол¤Їтьс¤ бити
з тоњ ж позиц≥њ, чи один раз передати х≥д
гравцю, ¤кий грав Двиштовхуванн¤Ф. ÷ей
гравець вже зобовТ¤заний виконати удар з
поточноњ позиц≥њ.
¬ девТ¤тц≥ фол ф≥ксуЇтьс¤ у випадку, ¤кщо биток першим торкнувс¤ кул≥ не з найменшим номером, ¤кщо не торкнувс¤ жодноњ кул≥, ¤кщо биток упав в лузу, ¤кщо будь-¤ка не торкнулась борта при незашит≥й приц≥льн≥й кул≥ ≥ при штрафному торканн≥. Ўтрафне торканн¤, ¤к ≥ в решти пул≥вських ≥грах, ― це будь-¤ке торканн¤ кул≥, що знаходитьс¤ на ≥гров≥й поверхн≥ стола, будь-чим до ≥ п≥сл¤ удару. —ам удар може виконуватись т≥льки наклейкою ки¤ ≥ т≥льки в один дотик. “ри посл≥довних фоли ― поразка.
Д¬ одну лузуФ (One Pocket Pool)
÷ю
гру дехто називаЇ ДЅ≥ль¤рдн≥ шахиФ, бо
досв≥д позиц≥йноњ гри, майстерн≥сть ≥
витримка грають не меншу роль, н≥ж
пр¤мол≥н≥йна бездумна кладка куль.
ѕТ¤тнадц¤ть
куль розставл¤ють у форм≥ п≥рам≥ди. Ќомери
куль значенн¤ не мають. ѕеред розбиванн¤м
кожен гравець вибираЇ одну з двох кутових
луз б≥л¤ заднього борта. ¬играЇ той, хто
першим забТЇ в свою лузу 8 будь-¤ких куль.
якщо кул¤ впала в лузу суперника, то вона
зараховуЇтьс¤ на його користь. якщо при
цьому кул¤ забита ≥ вашу лузу, то вам обом
зараховуЇтьс¤ по кул≥, п≥сл¤ чого ви
продовжуЇте сер≥ю.
якщо
ви забили кулю в свою лузу ≥ при цьому ≥нша
кул¤ впала в одну з Дн≥чийнихФ луз, в≥н
виставл¤Їтьс¤ в район 3-оњ точки стола п≥сл¤
зак≥нченн¤ сер≥њ. ¬ин¤ток складаЇ випадок,
коли впала останн¤ нумерована кул¤. ѓњ
виставл¤ють зразу ж, надаючи тим самим
можлив≥сть гравцю завершити свою сер≥ю чи
виграти парт≥ю.
¬ажливе
значенн¤ маЇ жорстка захисна тактика. ожен
гравець намагаЇтьс¤ згрупувати кул≥
поближче до своЇњ лузи, не даючи супернику
можлив≥сть провести результативний удар.
„асто зам≥сть удару по своњй луз≥
доц≥льн≥ше в≥дкотити кул≥ в≥д лузи
суперника. якщо ж вибити кулю з лузи
неможливо, то краще забити њњ самому.
—уперник при цьому позбавл¤Їтьс¤
можливост≥ вивести биток на зручну позиц≥ю
дл¤ наступних удар≥в.
ѕорушенн¤ правил, що називаютьс¤ фолом, так≥ ж ¤к у ДдевТ¤тц≥Ф. “ут, кр≥м гри з руки, фол штрафуЇтьс¤ ≥ одн≥Їю своЇю кулею, ¤ка виставл¤Їтьс¤ на позиц≥ю, ближче до 3-оњ точки стола.
Д–отац≥¤Ф (Rotation)
ћета
гри ― набрати ¤комога б≥льше очок. √рають
двоЇ гравц≥в стандартним набором
приц≥льних куль (1-15)+биток. ѕравила
вимагають, щоб при кожному удар≥ биток
торкавс¤ кул≥ з найменшим номером на стол≥.
ул≥ ≥ лузи не замовл¤ютьс¤. ул≥
розставл¤ють п≥рам≥дою: 1-у в трет≥й точц≥, 2-у
― в правому верхньому кут≥, 3-в л≥вому, 15 в
середин≥ п≥рам≥ди. –ешту куль розставл¤ють
дов≥льно.
ќчки
п≥драховують таким чином: кожна забита кул¤
зараховуЇтьс¤, причому к≥льк≥сть очок
дор≥внюЇ номеру кул≥. √ра зак≥нчуЇтьс¤,
коли сума очок одного з гравц≥в дос¤гаЇ 61.
якщо у гравц≥в р≥вна к≥льк≥сть очок, п≥сл¤
того, ¤к вс≥ 15 куль забито, гравцю, ¤кий
правильно поклав останню кулю, надаЇтьс¤
додаткове очко ≥ в≥н виграЇ парт≥ю.
√равець,
що починаЇ гру, розбиваЇ п≥рам≥ду, причому
¤к м≥н≥мум 4 нумерован≥ кул≥ повинн≥ бути
п≥д≥гнаними до борт≥в. якщо йому це не
вдаЇтьс¤, ≥ жодна з куль не попала в лузу, то
наступний гравець може прийн¤ти поточну
позиц≥ю ≥ починати гру битком за л≥н≥Їю
дому чи знову розставити кул≥ ≥ розбити сам.
ѕравильно
виконаний удар ― це удар, при ¤кому биток
повинен торкнутис¤ кул≥ з найменшим
номером серед тих, що залишились на стол≥ ≥
забити приц≥льну кулю ≥ зробити так, щоб
биток чи будь-¤ка ≥нша кул¤ торкнулась
борта. якщо це не вдаЇтьс¤ ― це фол.
ѕравильно забита кул¤ даЇ право гравцю
залишатись б≥л¤ стола, допоки в≥н не
зробить помилку. якщо необх≥дно, гравцю
дозвол¤Їтьс¤ провести т≥льки два
дозволених удари Дбез ризикуФ, тобто
вдарити приц≥льну кулю ≥ п≥д≥гнати до
найближчого борта. оли гравець забиваЇ
кулю за правилами, в≥н повинен бити дал≥.
¬≥н може не замовл¤ти удар Дбез ризикуФ ≥
виставл¤ти правильно забит≥ кул≥. оли у
гравц¤ биток Дз рукиФ за л≥н≥Їю дому ¤к
п≥сл¤ штрафного торканн¤, ≥ приц≥льна кул¤
також за л≥н≥Їю дому, то на проханн¤
приц≥льна кул¤ може бути виставлена на
третю точку стола. ¬с≥ неправильно забит≥
кул≥ виставл¤ютьс¤, штрафу ― немаЇ, очки
не зн≥маютьс¤. ‘ол призначаЇтьс¤ так, ¤к ≥ в
попередн≥х ≥грах. “ут, ¤к ≥ в ДдевТ¤тц≥Ф,
три посл≥довних фоли ― програш.
ќлег
ѕј—ќ¬»„